Opas uusille harrastajille

Miten aloitan?

• Harrastamisen voi aloittaa milloin vain tulemalla mukaan harjoituksiin tai kauden alussa pidettävällä starttikurssilla / tutustumisjaksolla.
  • Ilmoittautuminen tapahtuu nettilomakkeella.

Taekwondo lyhyesti

• Taekwondo on monipuolinen ja hyvä harrastus, jossa lapset oppivat noudattamaan sääntöjä ja kunnioittamaan muita harrastajia sekä saavat hyvän pohjan harjoitella mitä tahansa lajia myöhemmin.
  • Aikuisten kuntoilumuotona taekwondo on monipuolinen ja tehokas sekä myös oiva keino purkaa ja hallita stressiä.
  • Taekwondo on Koreasta lähtöisin oleva kansainvälinen urheilulaji, joka kuuluu olympiaperheeseen. Kilpailumuotoja ovat ottelu ja liikesarjat.
  • Iisalmen Taekwondossa opetuksen painopiste on harraste- ja kuntoliikunnassa, kilpaurheilussa toimimme kasvattajaseurana.
  • Laji tunnetaan erityisesti näyttävistä hyppy- ja kiertopotkuistaan, mutta myös monipuolisuudestaan.

Seuran sali

• Harjoitukset pidetään seuran omalla salilla.
  • Osoite: Antinkatu 10, 2. kerros, käynti pääoven kautta.
  • WC, suihku ja jalkojen pesupaikka löytyy portaista katsottuna oikealta.
  • Pukuhuoneet ovat saliin tullessa vasemmalla, ensimmäinen pukuhuone on tytöille/naisille ja kauempi pojille/miehille.
  • Seuran toimistossa voi hoitaa jäsenasioita harjoituksen jälkeen ja sieltä löytyy myös pieni varasto taekwondopukuja ja seura-asuja.
  • Seura huolehtii salin siivouksesta talkoovoimin itse eli pidetään paikat yhdessä siistinä. Siivousvälineet ja pölynimuri löytyy siivousnurkkauksesta. Auttaminen on salittua ja myös toivottua.

Salikäyttäytyminen

• Ennen harjoituksen alkamista pestään ja kuivataan jalat sekä poistetaan tai teipataan mahdolliset korut. Harjoituksissa tulee myös välttää kemikaalien ja hajusteiden käyttöä.
  • Salin käytävillä liikuttaessa käytetään sandaaleita tai sisäjalkineita.
  • Tatamille tultaessa tervehditään kumartamalla,  samalla muistutetaan itselle että nyt alkaa taekwondoharjoitus ja ylimääräiset ajatukset saa jättää tatamin ulkopuolelle. Myös ohjaajaa ja harjoitusparia kiitetään kohteliaasti kumartamalla.
  • Harjoitusvälineet palautetaan käytön jälkeen siististi ja nätisti omalle paikalleen.
  • Jokainen huolehtii omista tavaroistaan, seura ei vastaa esim. kadonneista arvotavaroista. Löytötavarat nostetaan salin aulassa sijaitsevalle hyllylle (huom. tyhjennetään aika ajoin)
  • Harjoituksen jälkeen tatamilta poistutaan ripeästi ja annetaan  keskittymisrauha mahdolliselle seuraavalle ryhmälle.
  • Salilla noudatetaan ja kunnioitetaan taekwondon perusohjeita (kunnioitus, käytös, kärsivällisyys, vaatimattomuus, uhrautuvaisuus, mielen ja kehon puhtaus) sekä seuran arvoja (kunnioitus, suvaitsevaisuus, yhteisöllisyys, positiivisuus, laatu).
  • Seuratapahtumat ovat päihteettömiä, ethän myöskään tupakoi  salin lähettyvillä.
  • Matkapuhelin pidetään äänettömällä.

Varusteet

• Harrastamisen voi aloittaa esim. t-paidassa ja urheiluhousuissa.
  • Puvun voi ostaa / tilata seuran kautta tai hankkia itse.
  • Puvun lisäksi suosittelemme kaikille henkilökohtaisten käsi-, sääri- ja alasuojien sekä hanskojen ja jalkapöytäsuojien hankkimista.

Jäsenmaksu

• Seura lähettää laskun ilmoittautumisen jälkeen sähköpostitse.
  • Harjoitusmaksut laskutetaan kuuden kuukauden jaksoissa ja jäsenyys on toistaiseksi voimassa oleva. Ilmoitathan jos et jatka harrastamista seuraavalla kaudella / laskutusjaksolla.
  • Harjoituksissa saa käydä tutustumassa maksutta.
  • Hinnasto on nähtävissa seuran internetsivulla.

Treenipassi ja taekwondopassi

• Ilmoittautumisen jälkeen saat seuralta treenipassin johon merkataan harjoituskäynnit ja muut kausikohtaiset merkinnät.
  • 8. Kup keltaisen vyön kokeen jälkeen saat sinikantisen taekwondopassin johon merkataan suoritetut vyöarvot, leiriosallistumiset ja muut lajitapahtumat.
  • Taekwondopassi on todistus suoritetuista vyöarvoista jos esim. myöhemmin jatkaa harrastamista toisessa taekwondoseurassa.

Vakuutus ja lisenssi

• Seuran jäsen- ja harrastusmaksut eivät sisällä vakuutusta.
  • Seura ei vastaa mahdollisista loukkaantumisista tai tapaturmista, joten harrastaja huolehtii itse omasta vakuutusturvastaan.
  • Seura suosittelee lisenssin ja vakuutuksen ostamista Suomen Taekwondoliitto Ry:stä.

Perustietoa harjoittelusta

• Ajankohtaiset harjoitusajat ja tapahtumat ovat nähtävillä seuran internetsivuita.
  • Harjoitus aloitetaan lämmittelemällä ja aktivoimoimalla keho- ja mieli tulevaan harjoitukseen.
  • Jokaisella harjoitusryhmällä on omat painotukset eri kohderyhmien mukaan.
  • Harjoituksen tekninen aihe, teho, fyysinen painotus (kestävyys, voima, nopeus) ja eri taito-ominaisuuksien kehittäminen vaihtelee harjoitusohjelmassa eri kausien mukaan.
  • Harjoituksen teho kasvaa loppua kohti ja lopussa tehdään loppuverryttely jossa syke ja keho palautellaan normaalitilaan.
  • Harjoituksen aikana on sallittua ja suositeltavaa juoda vettä.
  • Harjoituksen jälkeen kannattaa huolehtia riittävästä nesteen ja energian saannista sekä venytellä kevyesti.
  • Kehittyminen tapahtuu levossa, eli huolehdi riittävästä palautumisesta ja yöunen määrästä sekä syö monipuolisesti ja terveellisesti.
  • Seuran vuosiohjelma jakautuu kolmeen eri harjoituskauteen (kevät, kesä, syksy). Jokaisen kauden lopussa järjestetään vyökoemahdollisuus. Lisäksi jokainen kausi jakautuu kolmeen eri jaksoon (peruskuntokausi, valmistava kausi sekä vyökoekausi).

Jäikö jotain kysyttä?

Lähetä palautetta tai ota meihin suoraan yhteyttä.⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠