Vyökoesuositukset juniorit

Vyökoesuositukset aikuiset

Miten voin osallistua vyökokeeseen?

• Olemalla akviivinen ja suorittamalla passiin sekä vyökoevaatimuksini merkityt välitavoitteet.
  • Seuran jäsenmaksu ja vyökoemaksu tulee olla maksettu.
  • Vyökoekutsu annetaan henkilökohtaisesti vyökoeharjoituksissa ja merkataan harjoituspassiin seuran vyökollegion jäsenen toimesta.

Milloin vyökokeita järjestetään?

• Vyökokeita pidetään jokaisen kauden päätteeksi (kevät / kesä / syksy) eli kolme kertaa vuodessa.

Muistisääntö kokeeseen:

• Valkoinen ja siisti taekwondopuku, tobok
  • Seuran harjoituspassi ja sinikantinen taekwondo-passi (saadaan keltaisen vyön kokeessa)
  • Juomapullo ja terveellistä välipalaa (leipää, hedelmiä tmv.)
  • Pyyhe jalkojen pesua ja kuivaamista varten
  • Sandaalit tai muut sisäjalkineet tatamille siirtymistä varten
  • Vahva asenne ja iloinen mieli :)

Opettajan periaate vyökokeeseen

Se miten jokaista arvioidaan, perustuu harjoitteluun sekä sitä kautta saavutettuun henkiseen ja fyysiseen kehittymiseen. Ihmisen omaan arvoon ja arvomaailmaan näistä sitten muodostuu jotain, ei vain fyysisten testien kautta tai kirjallisten kokeiden osoittamana, eli yhdessä kokonaisuus ratkaisee Taekwondokan taidon. Toimintakyky ihmisenä on sellainen arvo mitä haluan oppilaiden tavoittelevan Taekwondossa ja asioiden eteenpäin vieminen omaa egoa korostamatta. Olemme avoimia ”mahdollistajia” ja hyvän mielen lähettiläitä sekä kamppailijoita. Opettajani Marcos Kuusjärvi on mahdollistanut tämän minulle ja hyvää työtä on kunnia viedä eteenpäin.

Toimintakyvyllä vyökokeissa tarkoitan ihmisen kykyä toimia tilanteen vaatimalla tavalla, olosuhteet huomioon ottaen ja niiden antamia mahdollisuuksia hyödyntäen. Toimintakyky on siis suhde ihmisen ja hänen ympäristönsä välillä, ja siksi hyvän toimintakyvyn arviointi sisältää yksilöön kohdistuvan tarkastelun lisäksi arvioinnin ympäristöön ja sen johonkin todelliseen tasoon. Se milloin on tehty riittävästi ja oikein ei tiedä kukaan, mutta jossain on se ”vaihe” vyökokeessa, että on tehnyt sen hetken ”täysillä” ja parhaansa. Vyökokeessa itsensä ylittäminen Taekwondon taidoilla ja tämä osoittaminen riittää vyöarvon korotukseen.

Vyökoe on erittäin hyvä foorumi arvioida Taekwondon taidon kehittymistä kokelaassa, koetta seuraamalla näkee, onko ihmisellä halu muuttaa osaamistaan näkyväksi ja tuoda esiin taistelutahtonsa.

Simo Jokinen 5. DAN

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.