Logon tarina

Iisalmen Taekwondo Ry päätti uudistaa ulkoasunsa ja graafisen ilmeensä 15. juhlavuoden kunniaksi. Seuran alkuperäinen värimaailma ja logo on mukaillut vanhaa, kahta vastakkaista sekä toisiaan täydentävää perusvoimaa kuvaavaa  jin-yang-symbolia (koreaksi um-yang). Myöhemmin mukaan on tullut myös alun perin seura-asuja varten suunniteltu, tekstiä koristava “potkaiseva” i-kirjain. Se on ollut lisäksi viittaus seuran kotikaupunkiin Iisalmeen.

Uutta ulkoasua suunniteltaessa ajatuksena oli päivittää ilmettä nykyisen toiminnan näköiseksi, mutta siinä haluttiin kuitenkin kunnioittaa ja säilyttää vanhoja periaatteita sekä muotoja. Um-jang on havaittavissa värimaailmasta edelleen, uudet värit tulevat nyt korealaisittain Taegeuk-symbolista, jossa sininen ja punainen kuvastavat mm. taivasta ja maata tai mieltä ja kehoa. Symbolista on olemassa Koreassa suosittu kolmivärinen versio, jossa keltainen väri on lisätty symboloimaan ihmisyyttä (taivas-maa-ihminen). Uudessa logossa keltainen väri kuvastaa Iisalmen Taekwondon sanomaa hyvän mielen hengestä ja on lisäksi Savon väri. Pääväriksi on valittu tasapainoinen ja raikas sininen, joka on puolestaan viittaus koulun opettajalinjaan. Sininen tunnetaan siis myös Sim Uu:n ja Moo Duk Kwan -koulukunnan värinä.

Iisalmen Taekwondo Ry on kasvanut pienestä seurasta koko perheen kamppailukouluksi. Tätä kuvaillen myös potkiva i-kirjain-hahmo on kasvanut ja saanut ympärilleen lisää ystäviä. Muodot kuvaavat taekwondon käsin ja jaloin tehtävää kamppailua, mutta myös lajin rauhallisempaa, kasvattavaa ja henkistä puolta - Do:ta.

Iisalmen Taekwondo - hyvän mielen kamppailukoulu 2015.